Skip to main content

Regisseur Eva Line de Boer 'Ik maak het liefst theater voor atypisch publiek'

eva line

Eva Line de Boer ontving met haar Stichting Euphoria van Dioraphte een zogenoemde ‘impuls theatermakers’. Deze toekenning is bedoeld om de artistieke carrière van talentvolle regisseurs een duw in de rug te geven. Dat lijkt gelukt, met lovend ontvangen producties en een plek in het vierjarige subsidietraject van het Fonds voor de Podiumkunsten.

Eerst ben ik een tijdje zoekende geweest in de theaterwereld,’ vertelt Eva Line de Boer. ‘Natuurlijk wilde ik actrice worden, maar ik werd moedeloos van het auditeren. Daarna heb ik de opleiding tot dramadocent gevolgd, maar alles viel pas echt op zijn plek toen ik de regieopleiding op de Toneelacademie in Maastricht ging doen. Het lijkt wel een roeping.’ Met recht: De Boer ontving sindsdien de Ton Lutz Award voor de meest veelbelovende afstudeerregie, kreeg de René Lobo Stok voor lef, durf & moed. In 2016 won zij de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. In 2019 kreeg zij de Charlotte Köhler Prijs uitgereikt, de aanmoedigingsprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Theaterkrant:

‘Het liefdevolle spel, de artificiële vormgeving en de uitgesproken, vervreemdende theatertaal van De Boer tillen Of Ja vervolgens naar een hoger plan. Resultaat is een even schrijnende als ongemeen grappige voorstelling, die wellicht compacter had gekund, maar waar door de weldadige enscenering toch voortdurend van alles te beleven is.’


Weemoed

Na de vliegende start zet De Boer een volgende stap in haar carrière. De toekenning van Dioraphte helpt haar daarbij en komt ten goede aan de producties Rust Zacht Billy en Of ja, ondersteuning op het gebied van doelgroepmarketing/contextprogrammering en de verdieping van het makerschap van De Boer. De voorstelling Of ja ging op 9 december 2020 in première, net voor de afkondiging van de strenge lockdown. Het is een voorstelling over sociaal ongemak, maar het werd tegelijkertijd een soort museumstuk van de precoronatijd. ‘We hadden het toneel bewust vormgegeven als een vitrine, waarin menselijke gedragingen werden getoond. Gedrag van een jaar geleden is nu al heel vreemd om te zien. Sommige bezoekers werden overvallen door een enorme weemoed.’

Begrafenisspeeches

Rust Zacht Billy was opgebouwd uit allerlei soorten en maten van taal, beeld en geluid rondom het thema ‘de dood’. ‘We hebben mensen via social media opgeroepen begrafenisspeeches met ons te delen. Het mooie was dat deze mensen ook onderdeel werden van het maakproces. Ze kregen vrijkaarten, namen hun eigen mensen mee naar de voorstelling, waardoor we vaak voor het niet-gebruikelijke theaterpubliek speelden. Na afloop waren er mooie gesprekken tussen makers en publiek.’

Blij

Juist vanwege die gesprekken en de bijzondere verbinding tussen makers en publiek vindt De Boer het belangrijk dat theatermakers op zoek gaan naar nieuwe doelgroepen. ‘Voorafgaand aan elke productie doe ik uitgebreid onderzoek. Dan spreek ik veel mensen die vervolgens met hun familie en vrienden naar de voorstelling komen. Zo krijg je vanzelf een nieuw publiek, waarmee je na afloop niet over de spanningsboog van het stuk praat, maar bijvoorbeeld over vloggen of over afscheid nemen. Dat maakt mij heel blij.’

Kunstenplan

Inmiddels heeft De Boer het goede nieuws ontvangen dat Stichting Euphoria opgenomen is in het Kunstenplan 2021-2024. De meerjarige subsidie stelt De Boer in staat haar eigen organisatie structureel op te tuigen met vaste medewerkers, haar onderzoeken op grotere schaal te doen en toe te groeien naar een grote zaalvoorstelling in 2024. De komende tijd wil ze haar makerschap verder verdiepen, bijvoorbeeld door te onderzoeken wat dans en beweging voor haar werk kunnen betekenen. ‘Eigenlijk wil ik, met een lelijk woord, totaaltheater maken: in een vroeg stadium andere kunsten deel laten uitmaken van het maakproces, zodat alle disciplines samen een gelaagd verhaal vertellen.’