Een meisje dat haar school afmaakt, heeft meer kans om gezond en gelukkig te blijven en een fatsoenlijk inkomen te verdienen. Met het project ‘Education Matters, Now More Than Ever’ wil ICDI schooluitval onder meisjes in Ethiopië voorkomen.
Kindhuwelijken, tienerzwangerschappen of intimidatie op school. Dergelijke problemen kunnen meisjes in Ethiopië tegenhouden om onderwijs te blijven volgen. Maar volgens Asia Koerten van International Child Development Initiatives (ICDI), zijn er ook ogenschijnlijk veel ‘simpelere’ barrières. Denk aan het ontbreken van faciliteiten als je menstrueert, bijvoorbeeld om je even ongestoord te kunnen wassen.
Toekomstige moeders
Education Matters, Now More Than Ever probeert scholen meisjesvriendelijker te maken. Het is een vervolg op eerdere initiatieven van ICDI. Koerten: ‘Uit onze projecten rondom kindhuwelijken wisten we al dat mensen in het christelijke Ethiopië onderwijs voor meisjes vaak minder belangrijk vinden. Waarom zou je je dochters naar school sturen als ze toch moeder worden? Het interessante is dat meisjes die hun school afmaken het juist beter doen als moeder. Ze weten meer over gezondheid, kunnen beter voor hun kinderen zorgen, en dragen met nevenactiviteiten makkelijker bij aan het gezinsinkomen.’
Dit besef dringt ook op het conservatieve platteland van Ethiopië steeds meer door, vervolgt Koerten. Maar dan nog kunnen praktische problemen de schoolgang dus belemmeren. Meisjes blijven vanwege menstruatie soms wel een week per maand thuis. Ze raken achterop en komen uiteindelijk helemaal niet meer. Koerten: ‘Een plek om je te kunnen verschonen blijkt vaak al een oplossing.’
Zelfgemaakt maandverband
En uiteraard moet ook het hygiënische materiaal zelf beschikbaar zijn. Koerten: ‘We zijn gestart met groepen die herbruikbaar maandverband gingen maken, met simpele naaimachines en oud textiel. Bijzonder is dat aan die groepen ook jongens meedoen, soms zelfs wel de helft. Zo’n groep biedt een mooie gelegenheid om onderling taboeonderwerpen te bespreken. Bijvoorbeeld de traditionele rolverdeling. En als meisjes met hun zelfgemaakte maandverband thuiskomen, gaan ze ook makkelijker met moeders, tantes en zussen in gesprek.’
Applaus voor actieonderzoek
Een andere activiteit is actieonderzoek onder leiding van jongeren. In actieonderzoek werk je heel concreet aan verandering, middenin de gemeenschap. Meisjes én jongens krijgen een training om wetenschappelijk verantwoord onderzoek te doen naar de oorzaken van schooluitval bij meisjes. Welke barrières zijn er en hoe kun je die wegnemen? De jongeren bedenken oplossingen en actieplannen om het probleem te voorkomen. In zelf opgezette miniprojecten verbeteren ze vervolgens de schoolomgeving. Koerten: ‘De groepen presenteren hun resultaten én plannen aan de dorpsgemeenschap. Ouders zijn vaak heel trots. En als het hele dorp voor zo’n plan applaudisseert, zeggen de dorpsoudsten bijna als vanzelf ja tegen de uitvoering.’
Aantoonbare meerwaarde
De grote uitdaging voor ICDI is een opschaling van de aanpak. Lokale partners kunnen de werkwijze verder verspreiden. Uiteindelijk bestendig je successen uit projecten pas als veranderingen gedragen worden door de gemeenschap, aldus Koerten. ‘We werken ook aan een impactanalyse. Als je echt wil opschalen, moet je aantonen wat de werkzame elementen van je aanpak zijn. Daarmee kunnen we lokale gemeenschappen en hun leiders nog beter overtuigen van de meerwaarde van deze aanpak.’