‘Onze grootste uitdaging is de eieren bij de jonge kinderen en zwangere vrouwen te krijgen’
Kalpana Beesabathuni, Sight and Life
Sight and Life wil een einde maken aan ondervoeding bij vrouwen en kinderen door middel van evidence-based voedingsinnovaties. In Malawi doet de ngo dat via zogenoemde Egg Hubs, centrale units waaromheen groepen van kleine boeren efficiënter opereren en de lokale eierproductie weten te verhogen. ‘Onze grootste uitdaging is de eieren bij de jonge kinderen en zwangere vrouwen te krijgen,’ aldus Kalpana Beesabathuni van Sight and Life.
Op het platteland van Malawi lijden meer dan vijftien miljoen mensen aan een hoge mate van ondervoeding. In 2018 signaleerde Sight and Life dat de pluimveeproductie afhankelijk was van de kippen in achtertuinen. De sterfte onder deze vogels is erg hoog, en de kippenmest erg ongezond voor kinderen. ‘In een dorp met duizend mensen zijn maar dertig eieren per dag beschikbaar. Die zijn meestal klein, van slechte kwaliteit en toch erg duur,’ vertelt Kalpana Beesabathuni, de Egg Hub-projectmanager. ‘Omdat de lokale productie niet toereikend is, worden in de dorpswinkels soms nog duurdere eieren uit steden verkocht.’


Voedingswaarde
Sight and Life bedacht dat met een interventie in de keten de lokale eierproductie en -consumptie relatief simpel naar een hoger niveau getild kan worden, en daarmee een grote slag gemaakt kan worden tegen de ondervoeding van vooral vrouwen en kinderen. Kalpana: ‘Uit onderzoek blijkt dat eieren een zeer hoge voedingswaarde en veel essentiële bouwstoffen bevatten die bijvoorbeeld de groei en ontwikkeling van kinderen bevorderen.’ Om schaalvergroting te realiseren en om de kippen ‘uit de achtertuin’ te halen, bedacht Sight and Life het Egg Hub-model. ‘Daarin organiseren vijf achtertuinboeren zich in een kleine groep rondom een maïsmolen die kippenvoer kan produceren. Elke groep draagt zorg voor ongeveer duizend kippen. Deze groep is getraind in nieuwe technieken, bijvoorbeeld in hoe met de mest om te gaan. Bovendien zijn de kippen gevaccineerd, zodat er minder ziektes uitbreken.’
Maïsmolen
Met hulp van Dioraphte voorziet Sight and Life deze boeren van een maïsmolen en een gunstige lening, die ze elke week beetje bij beetje in drie jaar afbetalen. In deze eerste fase zijn zeventig boeren bij het project betrokken, waarvan de helft vrouw. Hun inkomen is driemaal zo hoog geworden door verdubbeling van de eierproductie. De prijs per ei is gedaald en de consumptie van eieren is van twee naar zeven eieren per persoon per maand gegaan. Vanwege het succes van deze interventie steunt Dioraphte ook de expansie van het project. Die moet de eierconsumptie opschroeven naar tien eieren per maand.
Hiërarchie
De grootste uitdaging is, zo weet Kalpana, om de eieren bij de doelgroep te krijgen die ze het hardst nodig heeft: zwangere vrouwen en kleine kinderen: ‘Traditioneel krijgen mannen in het huishouden het eerste en het grootste deel van lekker eten, inclusief eieren. Die volgorde willen we veranderen naar eerst kinderen en zwangere vrouwen. Onder meer via verpleegkundigen in medische centra maken we mannen en vrouwen bewust van de voordelen van eieren voor hun kinderen. We zetten bovendien een sociale marketingcampagne in om de hiërarchie van het eten van het ei in het huishouden te veranderen.’